Sahlin on the guilloutine...?

Vårkappa, vårskor, tunna strumpbyxor och solsken. Och imorse hade stripsspyan som legat utanför jobbet sen förra helgen försvunnit. Livet kunde vara sämre!

Visserligen jobbar jag både lördag och söndag, men det vägs upp av en hel del andra saker. Mitt största bekymmer just nu är den vaga svettdoften som lägrat sig över mitt arbetsrum. Är det jag? Det kan knappast vara någon av mina hygieniska kollegor.

Nu börjar vi dock närma oss terminatorn för Natten här på bibblan, vilket innebär att temperaturen inomhus stiger exponentiellt i förhållande till utomhustemperaturen ända tills Dagen börjar och det konstant är en luftfuktighet på 90% och över 25 grader. Natten kännetecknas av torr luft, statisk elektricitet och temperaturer på under 20 grader. Klimatet på det här stället är nämligen ungefär som det på en himlakropp som inte snurrar runt sin egen axel; olidligt varmt eller fasaväckande kallt. Inga trevliga mellanting på sådär en 22 grader och luft som går att andas utan att för den skull vara så torr att man får självsprickor i lungorna eller så fuktig och kvav att man får koldioxidförgiftning och det börjar växa mossa på väggarna. Hur som helst; säsongsväxlingen kan ju ha en del att göra med odören eftersom de flesta av våra besökare har vinterytterkläder på sig fortfarande.

Apropå nåt helt annat så hörde jag KG Bergström prata om det svenska sahlinhatet på Nyhetsmorgon härom veckan. Bland annat berättade han att han i princip varje gång han sagt nåt positivt om Sahlin i media får floder av mejl från män som spyr ur sig sin avsky mot politikern och som skriver att "men hördu KG, i vanliga fall tycker jag att du är en vettig människa, men nu får du väl ändå ge dig! Fattar du inte att Mona Sahlin är en [infoga valfri gallspya]!!!". Ja, över huvud taget är de flesta passionerade sahlinhatare han kommit i kontakt med och lagt märke till män. Detta pratade han länge och upprört om. Jag blev faktiskt förvånad över att han så tvärsäkert och oförblommerat vräkte ur sig allt detta, för han framstår ju som en rätt sansad person som inte yttrar sig om han inte har starka belägg för sina analyser. Nu känner jag inte till hans ideologiska bakgrund på höger-vänsterskalan, men de som yttrar sig om de påfallande många männen bland sahlinhatarna avfärdas ofta som tillhörande statsfeminist- och genusmaffian och i det facket tror jag än så länge inte att just KG har placerats. Men nu är det kanske kört även för honom. Nu har Pär Ström fått upp vittringen.

Själv tycker jag att Sahlin har fått utstå en hel del oförtjänt skit genom åren, och även om jag har dålig koll på hennes politiska arbete så uppfattar jag henne som en person och politiker med jämförelsevis stark integritet. Att många män verkar avsky henne på ett närmast besatt sätt är ju inget större tankesprång om man ser på det från mitt ideologiska perspektiv, så därför var det väldigt uppfriskande att höra en person som KG Bergström göra samma reflektion. Inte för att jag behöver en gubbes godkännande, men han har ju onekligen lite mer koll på just detta läge än mig, det måste jag erkänna. Go KG!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0