I was looking for a job, and then I found a job I

När jag berättar vad jag jobbar med så händer det ganska ofta att folk blir förvånade över att jag inte sitter i informationsdisken hela dagarna. På ett sätt kan jag förstå  hur den missuppfattningen kan uppstå. Man kanske ser sin barndoms stadsdelsbibliotek framför sig med den blida tanten/griniga kärringen som alltid tycktes sitta i disken eller pyssla i nån hylla. Och delvis stämmer det; på ett mindre bibliotek är det ofta svårt att skilja på yttre och inre tid. Man gör många av de dagliga sysslorna ute i disken, som t ex omvärldsbevakning och planering av olika aktiviteter.

När man jobbar på ett större bibliotek som jag gör är arbetstiden oftast reglerad så att man har ett visst antal timmar i infodisken i veckan och resten av tiden jobbar man vid sitt skrivbord med exempelvis inköp och planering eller går på möten med kollegor och externa aktörer om olika inre angelägenheter och projekt som man medverkar i.

Mina tre huvudsakliga arbetsuppgifter är ansvar för bibliotekskatalogen, för några avdelningar/ämnesområden på fackbiblioteket och för bibliotekets avdelning för Västmanlandslitteratur.

Som katalogansvarig ska jag ha en övergripande koll på allt som rör klassificering och katalogisering; se till att det går att hitta i hyllorna med ledning av det som står i bibliotekskatalogen och att beskrivningen av böckerna som finns i katalogen stämmer överens med de fysiska exemplaren. Det kan låta simpelt men du anar inte hur många fallgropar det finns och vilket rigoröst regelverk biblioteken använder för att den bibliografiska beskrivningen ska bli så korrekt och precis som det bara går. Och på mitt bibliotek är det mitt jobb att kunna det bäst. Dessutom katalogiserar jag en del av de böcker vi köper som inte finns i BURK, som är Bibliotekstjänsts nationella katalogdatabas. Där läggs de flesta de flesta böcker som ges ut i Sverige in och därifrån importerar vi poster till vår lokala katalogdatabas.

Den stora grejen inom det här fältet just nu är att Sveriges bibliotek inom några år kommer att gå över till ett nytt klassifikationssystem, så det senaste året har jag åkt på ett antal seminarier gällande detta. Snart kommer även en ny version av katalogiseringsreglerna som är så pass förändrad att det kommer att bli som att lära sig allt för första gången igen. Men det ska bli spännande! Det behövs verkligen nya regler eftersom de senaste kom ut 1990 och det har dykt upp en hel del nya medieformat och publikationsformer sen dess.

Ansvaret för Västmanlandssamlingen innebär bland annat att jag bevakar utgivningen av all litteratur som på nåt vis handlar om Västmanland. Det gäller förstås främst böcker men även artiklar, filmer och uppsatser. Allt jag köper katalogiserar jag i den nationella bibliotekskatalogen Libris. Jag samarbetar också på olika sätt med andra som jobbar med lokalhistoria, exempelvis arkiven och museérna här i stan. En stor del av det här jobbet är att svara på frågor från allmänheten som mina kollegor vidarebefordrar till mig eller som ställs direkt till mig. Det kan röra allt från om det finns nåt skrivet om naturen kring hökåsengropen till uppgifter om tornväktaryrket på 1700-talet eller om Västerås som stifts- och skolstad och kopplingen mellan kyrkan och skolan ur ett kulturhistoriskt perspektiv.

Dessutom är jag ämnesansvarig för historia, språkvetenskap, pedagogik, naturvetenskap och krigsväsen. Det innebär att jag köper in böcker i dessa ämnen (nyinköp, kompletteringsköp inom ämnen där utbudet är dåligt och återköp av böcker folk frågar efter som blivit stulna eller på annat sätt försvunnit) tar emot inköpsförslag, svarar på extra kniviga referensfrågor som kollegorna skickar till mig som ämnesansvarig, gallrar och håller koll på att avdelningarna inte förfaller totalt och blir extremt inaktuella etc.

Varför känner jag ett behov av att upplysa om det här? undrar nu den uttråkade vän av ordning. Jo, ser du, det får du reda på om du kan nedlåta dig till att återvända imorgon, samma fladdermustid, samma fladdermusblogg.

(JAMEN NEJ, jag menar inte fladdermus i betydelsen "dam som är mycket förtjust i att omsluta mäns könsorgan med sitt könsorgan"!! Skärpning för i helvete, och inse humorn i att skriva "fladdermustid" istället för "bat time"!!!)


Kommentarer
Postat av: Åsa N

I´ll be back!

2010-05-20 @ 19:49:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0