I want to leave, you will not miss me

Ibland är jag så briljant på jobbet att jag nästan skrämmer mig själv.

Denna lilla berättelse kallar jag för Hur man hittar rätt bok med nästan ingen information alls att tillgå eller Att ivrigt spana efter åttafotade zebror när man hör hovklapper.

Scen: infodisken på fackbiblioteket.

Besökare: Hej, har ni en bok som bara heter "Det"?

Jag: [lite lagom blasé som man blir när man jobbat ett tag och vant sig vid att folk tror att vi kan söka på böcker utifrån allt från färg på framsidan till information om att "jag lånade den här för 15 år sen eller så..."] Öhm... du vet inte vem som skrivit den? Om jag söker på ordet "det" så får jag vällllllldigt många träffar... [knappar på datorn] ...8162 närmare bestämt. Och då såg jag ändå till att avgränsa sökningen så att ordet "det" bara ska finnas med i titeln och inte nån annan stans i beskrivningen av boken.

Besökare: Hm...alltså nä... men... jag är ganska säker på att den hade mer än 500 sidor!

Jag: Okej...då ska vi se om det går att avgränsa sökningen lite... [skriver till kvalifikator för sökning på sidomfång i söksträngen] ... ja nu blev det ju lite färre titlar att välja på... bara 675 stycken... Vet du om det är en roman eller en faktabok?

Besökare: Det är science fiction! Eller skräck... tror jag...

Jag: Okej, skönlitteratur alltså... [knappar in kvalifikatorn för sökning på enbart skönlitteratur i söksträngen] ... nu börjar det likna nåt! 39 träffar! Kolla här ska du se om du känner igen nån av dem!

[ska just till att vända datorskärmen mot honom när jag får en snilleblixt]

Jag: Du... det är inte den här boken "Det" av Stephen King du tänker på? Några ungar som stöter ihop med en ond clown...?

Besökare: JO!!! DEN är det!!!

Jag: Den finns inne på skönlitteraturavdelningen. Nu får du ursäkta mig, jag måste ringa till Skattemyndigheten och ansöka om skyddad identitet.

Kommentarer
Postat av: Marky

Jag undrar...varför googlar inte folk innan de ställer dumma frågor? Eller sätter trevligt folk (that`s you) i onödigt arbete?

2011-06-09 @ 14:15:01
URL: http://onestepbeyond.blogg.se/
Postat av: Hades

Hehe, just i det här fallet hade det nog varit ännu svårare att komma fram till rätt svar med hjälp av google :D "Jo jag försökte googla men fick så många träffar att hårddisken kraschade" :D

2011-06-13 @ 11:50:48
URL: http://ettsortshades.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0