So again I lay awake in a trance

Härrejävvvlar vad det är underbart leva när man inte vill dö när telefonen piper på morgonen! Hoppade med ett skutt ur sängen imorse, kanske för att jag sov tio timmar i sträck både i natt och igår natt. Tyvärr var jag lik förbannat svårt okoncentrerad hela dagen på jobbet, trots att temperaturen nu är nere på fullt normala 22 grader. Glasartad, stirrande blick fäst på en punkt långt bort i fjärran är mitt mellannamn.

Jobbade med katalogiseringsövningarna hela dagen och höll på att bli vansinnig på en jävla monografi i serie/periodisk publikation. Jag är rätt klen på att katalogisera periodika, för jag har inte fått rätsida på vad som blir biuppslag och huvuduppslag, vilka uppgifter som hör till serien som helhet och vilka som hör till delen etc. Ibland är det svårt att se skillnad på monografiserier och tidskrifter och många monografiserier kan dessutom tillhöra flera serier med olika upphovsmän och olika inbördes numreringar. För att krångla till det hela ytterligare så får man inte ta information till den bibliografiska beskrivningen varifrån som helst i verket, så inte nog med att man ska räkna ut vad som är vad, man måste se till att det står i någon av de föreskrivna källorna också.

För dig som fortfarande orkar hänga med efter denna intressanta beskrivning av de nördigare delarna av mitt jobb kan jag berätta att publikationen som jag spyr galla över ovan dessutom var på tyska, vilket inte precis gjorde saken lättare. Men det är faktiskt kul att katalogisera på tyska, för man lär sig alltid en massa roliga ord när man håller på och slår i lexikon för att räkna ut vad som är förlagsuppgifter, upphovsuppgifter etc och vad som bara är sånt som står där ändå och som jag kan skita i eftersom det är ointressant ur bibliografisk synpunkt. Idag lärde jag mig till exempel att "verpäppfeln" (om jag inte minns fel...) betyder "klema bort". Användbart så det förslår.

En annan sak jag lärde mig idag är att enligt BTJMARC-I genererar SOU och Ds alltid seriebiuppslag i ett 840-fält i tillägg till serieuppgiften i 440, vilket väldigt få andra seriella publikationer gör. Spännande va?

Fan vad jag är sugen på att svära förresten! Kanske för att jag faktiskt försökte vara hänsynsfull mot min känsliga kollega B-M idag och inte häva ur mig en massa vulgära otidigheter.

HELVETES JÄVLA KUKFAN BAAAAAAAAAAAAAAAAAJS KNULLAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!

UAH! Sådär, nu känns det lite bättre. Fan, jag kommer nog hinna utveckla Tourettes på de här månaderna om jag måste lägga band på mig!

Kommentarer
Postat av: Åsa N

Smittar det där katalogiserandet av sig på privatlivet? är du en sån som har böcker och skivor i bokstavsordning hemma? Känns som det kan finnas en arbetsskaderisk i det där..eller?

Personligen pratar jag som en fjortis och har ett relativt nära förhållande med min mobil. (högstadielärarsyndromet även kallat)

2010-05-03 @ 22:12:10
Postat av: Hades

Skivor - ja. Annars skulle jag inte hitta nånting. Böcker - nej. Dem brukar jag ha i färgordning eller storleksordning (efter höjd). Tror snarare att min förtjusning i katalogisering kommer av mitt mycket välutvecklade sinne för detaljpilleri... när jag ska städa blir jag gärna sittande och sorterar pärlor eller skruvar i timtal medan det är totalkaos runt omkring. Fast numer har jag lärt mig att preussisk disciplin inte bara funkar i burkskåpet utan även i övrigt, för då slipper jag att kaoset inuti huvet sprider sig till yttervärlden...

2010-05-04 @ 18:46:57
URL: http://ettsortshades.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0