Something is squeezing my skull, something I can barely describe

Snabbkurs i att få mitt huvud att rotera Linda Blair-style och sen sprängas i en vacker symfoni av hjärnsubstans och fontanellfragment:

1. Ställ valfri fråga på temat "Hej har ni böcker om [...]". Kläm gärna in flera olika ämnen och aspekter i samma fråga: "Finns det nån bok om hur man såg på kvinnors ställning i medborgarrättsrörelsen...? Och gärna som jämför med sufragetterna i England på 1800-talet, och om hur lesbiska kurder har det i Irak idag. Den får gärna handla om homosexuellas rättigheter i olika länder åsådär också... och om när vi fick allmän rösträtt i Sverige... Nån enkel bok...?"

2. Se håglös och ointresserad ut när jag försöker mjölka ur dig lite mer info om ämnet du frågar efter. Svara gärna "javente... liksom... hur de hade det... och så..." eller likvärdigt vagt.

3. När jag ägnat en kvart åt att söka i bibliotekskatalogen

(och förgäves försökt visa dig hur man gör enligt principen "Ge en man en fisk och han har mat för en dag; lär honom att fiska och han har mat för resten av livet" men gett upp när jag inser att du hellre hånglar med din telefon)

och därefter sprungit som en oljad vessla och plockat fram böcker på 1000 ställen kastar du en snabb blick i den översta i högen och säger besviket "nämen asså... jag vill ha FAKTA... haru ingen fakta...? Jamenar... det är så mycket TEXT... jag vill ha mer... bara FAKTA...!"

*TOTAL SYSTEMKRASCH*


Kommentarer
Postat av: Åsa N

Hör att du har haft besök av mina elever..."Vahette de vi ska ha vahette de typ asså, frakta"

2010-05-06 @ 18:28:33
Postat av: Hades

Jag hoppas att du fostrar dem väl i källkritik och informationskompetens... eller att det finns ett skolbibliotek på din skola som kan sköta om det...eller vänta, sa jag skolbibliotek?!? Välfungerande?? Tillåt mig asgarva! HAHAHAHAHAHAHAHAH!



Nä men seriöst, så länge du inte säger åt dem att informationen måste komma från en BOK och inte från internet utan att upplysa dem om att databaser som NE, Landguiden och Artikelsök INTE är att jämföra med google, mimers brunn och wikipedia så är allt förlåtet... :D

2010-05-06 @ 20:53:28
URL: http://ettsortshades.blogg.se/
Postat av: Åsa N

NE, check! Artikelsök, check..landguiden, que?



Lågvattenmärket all time high måste vara då jag fick in ett arbete om homosexualitet baserat på kommentarerna från "Hamsterpaj" och "Flashback" i det fallet skulle jag uppskattat både Wikipedia,mimers brunn och MVG+



Skolbibliotek? du tappade mig där...

2010-05-07 @ 12:34:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0