You're drunker quicker and you're sicker even quicker

Av nån anledning kom jag att tänka på den gamla såpoperan Lösa förbindelser. Sen kom jag följdaktligen att tänka på farsan till mina kompisar som bodde i lägenheten under mig där jag växte upp. Han var av den... eh... vi kan säga färgstarka typen som gärna tog sig ett glas eller 375 och ofta hängde på det anrika gamla etablissemanget Etna på Råby. Som sig bör hade han även ett färgstarkt ordförråd som han gärna delade med sig av till oss barn. Min mor fick till exempel epitetet "fitta i övergångsåldern" (eller var det "hora"...? Hm, jag minns inte riktigt... men det står väl utom allt tvivel att det var tanken bakom uttalandet som räknades) när hon under mina kompisars föräldrars ganska så otrevliga skilsmässa försökte stötta deras mamma som var hennes väninna. Själv var jag  "den där feta ungen som tror att hon vet bäst jämt". Inte så långt från sanningen förvisso, men jag tyckte ändå att det var lite väl ouppfostrat av honom att säga till sina barn att deras bästa kompis var en olidlig besserwissertjockis.

I vilket fall, anledningen till att jag förknippar honom med Lösa förbindelser är att han envisades med att kalla den högkvalitativa TV-serien för Lösa förpattelser. Man skulle utan att hänge sig åt allt för vidlyftiga antaganden kunna säga att han låg ganska nära oss barn i intellektuellt avseende, för vi tyckte alltid att hans verbala innovationer var otroligt roliga och snillrika, medan de andra vuxna mest såg besvärade ut. Jag tror till exempel inte att våra föräldrar tyckte det var så trevligt att vi konsekvent använde hans hemsnickrade namn på Fanta Black Orange, som fanns en kort period på 80-talet och smakade som en blandning av apelsinfanta och coca cola. Även om detta tilldrog sig på den tid då det fortfarande var helt okej att slänga sig med diverse ur rasbiologisk synpunkt tvivelaktiga uttryck och föreställningar så var det nog tämligen pinsamt att stå på ICA och höra sin avkomma skrika över hela butiken:

MAMMA KAN JAG FÅ EN NEGERFANTA SNÄLLA MAMMA??? MAMMA JAG VILL HA EN NEEEEEEEEEEEEEEGERFANTAAAAAAA!!! MAMMA EN NEGERFANTA MAMMAAAAAAAAAA!!!


Apropå Etna förresten så verkar det som om de lagom till fotbolls-VM försöker shejpa upp anseendet lite och locka en annan typ av klientel än de trogna stammisar som hängt på låset varje dag sen tidig bronsålder:

 

Hades önskar LYCKA TILL!


Kommentarer
Postat av: Marky

Jag tyckte Fanta black orange fanns ett bra tag? Iof är väl ens tidsperspektiv lite annorlunda när man är liten...



Kul det där med Etna...försöka duger. När jag är i krokarna brukar jag kika in genom fönstret och se vad för klientel som hänger där...och ja, det har inte ändrats mkt genom åren-oavsett tid på dygnet. Men...det här med fotbolls-VM kanske är vändningen?

2010-06-08 @ 21:11:45
URL: http://onestepbeyond.blogg.se/
Postat av: Hades

Trodde oxå att den fanns länge men det kan ju max ha varit ett år... men jag samlade på burkarna så det blev många "MAMMA NEGERFANTA MAMMAAAAAAAA!" för min sköka till mor att genomleva på ICA Diamanten :D



Jag jobbade på råbybibblan sommaren 2006 men kommer inte ihåg om Etna körde nån VM-drajv då... och det spelar nog ingen roll om matcherna skulle spelas på grusplanen framför centrumgallerian, "vanligt folk" skulle nog inte gå dit ändå ;P

2010-06-08 @ 21:21:52
URL: http://ettsortshades.blogg.se/
Postat av: SysterSmisk

Jag kommer inte ihåg så mkt av Lösa förbindelser. Var den bra??

2010-06-08 @ 21:30:31
URL: http://redbanner.wordpress.com
Postat av: Hades

Det enda jag minns är "Lösa förpattelser" och en ständigt förbannad Eva-Britt Strandberg. Jag var nog för liten för att förstå tjusningen med själva tv-serien :D

2010-06-08 @ 21:32:11
URL: http://ettsortshades.blogg.se/
Postat av: Kim

Ingen stor chans att han menade att din mamma var vältränad i övergångsåldern va? :D

2010-06-08 @ 21:52:25
Postat av: Hades

Hahahaaaaaaaa... dessvärre var han inte tillräckligt skillad i engelska för att det vore sannolikt... Men OM han hade varit det så hade det varit just likt den lågpannade kretinen att använda plural fast han pratade om endast en person :D

2010-06-08 @ 21:58:40
URL: http://ettsortshades.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0