and they LAUGH THEIR HEADS OFF

Jag älskar verkligen mitt jobb ibland. Nu förväntas jag skriva att det är när ett möte med en besökare går extra bra, när jag får beröm för någon extra fin katalogpost jag gjort eller när jag lyckas med en extra svår referensfråga. Men icke. Det ger mig förvisso en mild känsla av tillfredsställelse, men orsaken till de mer intensiva känsloutbrotten är det jag skrivit om tidigare; nämligen att det finns så många helt vansinniga böcker som man trillar på när man minst anar det. Här om dagen satt jag t ex och rensade katalogdatabasen på katalogposter som inte har några exemplar knutna till sig ( = vi har inte boken längre, så därför ska den inte heller ha någon post i vår katalog). Då stötte jag på följande mästerverk:

Om du mot förmodan skulle vara intresserad av att läsa förlagets beskrivning av boken så kan du göra det här men jag kan inte låta bli att bjucka på ett smakprov:

"Undervattensfisarna är konstfullt tecknade av Johan Wanloo..."

Jag har varit svag för Fredde Granberg och Peter Settman ända sen de gjorde sommarlovsmorgon och Laijv i början av 90-talet. Sen dess har de ju så att säga va gått lite skilda vägar karriärmässigt, och jag tycker definitivt att det är Fredde som dragit den humormässiga vinstlotten av de två...

En annan intressant bok jag hade turen att ramla över i jåns handlade om kustjägarutbildningen. Hur kommer det sig att jag över huvud taget fann det vettigt att ens titta åt en bok om militär utbilding undrar du kanske. Jo, så här va; jag är bl a ansvarig för avdelning S, krigsväsen. I ett anfall av plikttrogenhet företog jag en liten städning av den konstant röriga hyllan (alltså, du ANAR inte hur populära böcker om krig, vapen och stridsflygplan är!!! Och det är, för att underdriva en smula, ingen preussisk disciplin på dem som går och river i hyllorna. Så fort nån låntagare varit där och botaniserat så ser det ut som om en tornado dragit genom ett redskapsskjul) när jag helt oförhappandes råkade slå upp den här sidan, och nästan fick hembud av pur förtjusning:

Nåväl, som den uppmärksamme läsaren noterat älskar jag inte bara kiss&bajshumor utan  även att katalogisera, men igår var det nära att jag förpassade KRS till krematoriet på Hovdestalund i min frustration över att inte fatta ett skit av följande paragraf:



Enligt formathandboken för BTJMARCI är det med ledning av denna så kallade instruktion som man ska räkna ut när serieuppgift bildar biuppslag och inte. Jag är mer böjd att tro att SAB:s kommitté för katalogfrågor slängde in den här paragrafen för att kunna fnissa åt hur jävla dumma vi måste se ut när vi sitter och försöker förstå den, fast den i själva verket inte betyder nånting.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0