You say that the day just never arrives

Jag tjuvstartade semestern redan i torsdags eftersom jag inte började jobba förrän kl 12.45 i fredags. Hann jobba undan det mesta och lämnade ett märkligt städat skrivbord när jag gled hem. Klev dock upp hyfsat tidigt i fredags morse eftersom jag skulle cykla ut på Råby och vattna päronas blommor. Blev klar fortare än jag trott, så när jag kom ner på stan gick jag till Myrorna en sväng och hittade en otroligt stilig klänning och ett par shorts i äppelknyckarmodell. Fixade till klänningen litegrann, drog en resår genom halslinningen så att överdelen skulle sitta lite bättre och kortade av ärmarna. Funderar på om jag ska sy på fickor frampå också av ärmtyget, men det får bli senare. Sen blev det proviantering inför kvällens grillsamkväm hemma hos J; sojakorv, lök, cider och folköl. Vilken fest va? :D

Väl på jobbet snurrade det på som fan. Trodde jag bara skulle kunna gå dit och ta mitt pass i infodisken mellan 13-16, men det hade ringt en man tidigare på dagen som ville titta på en grej från ett av stiftsmagasinen. Där finns bibliotekets äldre samlingar av handskrifter, krigsbyten, inkunabler och även en del gamla böcker som hör till Västmanlandssamlingen. Det som står där är inte till hemlån och ofta sällsynt och värdefullt, så därför har vi en del säkerhetsföreskrifter som man måste hålla på och fippla med; göra i ordning ett lånekvitto som frågeställaren ska skriva under för att få tillgång till boken, låsa in boken i ett kassaskåp i närheten av infodisken, skriva mejl med instruktioner till de som har pass när personen kommer och ska kolla på grejen så att de vet vad som gäller och vem som kommer etc. Egentligen hämtar vi inte upp grejer sådär direkt heller utan till dagen därpå, vilket beror på att vi bara är några få som har nyckel till dessa magasin och kanske inte alltid har tid och på att en del material är lite svårt att hitta, eller så kan frågan vara luddigt ställd så att vi själva måste försöka räkna ut vad som kan vara av intresse för frågeställaren. Hur som helst gjorde jag ett undantag eftersom det var en rätt enkel grej att plocka fram och det nog hade tagit lika lång tid att mejla en lägesförklaring till kollegan A som kommer tillbaks på måndag och som i nödfall kan hämta grejer i de här magasinen.

Och så var det lite "gå på semester"-grejer som jag glömt göra, ställa om några funktioner i datasystemet till en kollega som kommer tillbaks vecka 30, fixa ett automatiskt frånvaromeddelande på jobbmejlen, avsluta några mejlinglistor så att alla Sveriges bibliotekarier ska slippa få mitt automatiska frånvaromeddelande... och så var det en dam som mejlat till stadsbibblans allmänna mejladress med en fråga om vi ville ha en massa "gamla" böcker som hon inte kunde ha kvar. "Gamla" i detta sammanhang betydde 20-60-tal, vilket i biblioteksvärlden är lika med varken gamla eller nya nog för att vara intressanta. Dock fanns det en del hembygdslitteratur bland böckerna, så det föll på min lott att författa ett diplomatiskt mejl där jag förklarade att allt utom hembygdslitteraturen är av ringa intresse för oss, men att hon kunde kolla om KB eller Mälardalens högskola vill kolla på böckerna. Tur att det inte var så himla mycket att göra i infodisken, annars hade jag utvecklat multipla personligheter av att försöka hinna med allt samtidigt.

När klockan slog 16 pös jag iväg från disken illa kvickt, samlade ihop mina grejer och gick ner till Punkt för att möta L&B och åka ut till J för en kväll av mat, dryck och svammel. Vi hade en sån där skön kväll som man gärna vill ha fler av men sällan kommer sig för att fixa till. Rättning mittåt på den punkten! Var hemma igen vid halv två och somnade som en sten. Igår mådde jag förvånansvärt bra, vilket jag nog kan tacka de 5 liter vatten för som jag hällde i mig parallellt med rusdryckerna.


Kommentarer
Postat av: SysterSmisk

....och nu kommer semesterstressen att slå till på allvar. Jag kollar smhi.se femtielva gånger om dagen samtidigt som jag svär över vädret och får skräckvisioner om en semester inne framför dåliga filmer.

2010-07-18 @ 12:39:28
URL: http://redbanner.wordpress.com
Postat av: Hades

Ja, är det inte det ena så är det det andra sa flickan som blödde näsblod... eller har jag blandat ihop två ordspråk nu? :D



Hur som helst förstår jag precis hur du känner dig...

2010-07-18 @ 12:49:02
URL: http://ettsortshades.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0