I'd hate to be like certain people I know

Utläggningar från ett annat internetliv del I

"Jag satt i fikarummet på jobbet i förrgår och lyssnade på hur den tristaste person jag någonsin träffat stolt och inte så lite självbelåtet beskrev sin humor som ”sjuk”. Hennes främsta referens till sin ”sjuka” humor var en chipsreklam som gick för några år sen där ett gäng människor inte fick nudda marken, vilket försatte dem i diverse tokroliga situationer.

EH? En reklamfilm som exempel på sjuk humor ?? Reklamfilm är väl för bövelen det mest slätstrukna som finns i vår kultur, det som samtidigt ska vara iögonfallande OCH så harmlöst att ingen kan ta anstöt utan bara drabbas av ett jävla habegär...? (och bryter reklamen mot tabun så slår den oftast in redan öppna dörrar. ”Nämen OJ så kontroversiellt att sälja tv-apparater med halvnakna brudar i lolitakläder som poserar mer ekivokt än en fibban-modell!! Skandal!!!”...) Det verkar som att så fort nån tycker att nåt är kul som h*n misstänker inte faller andra i smaken så kan h*n komma undan nesan av att vara en oliktyckare genom att hävda att ”men jag har ju så sjuuuk humor, ingen förstår den, jag är sååå konstig...”. Jävligt skumt med tanke på att såna här människor i de flesta andra fall hellre skulle dö än bli mer än en knappt synlig blomma på mänsklighetens tapet.

I vilket fall så insåg jag med ens att de flesta trista människor jag träffar beskriver sin humor som antingen sjuk, konstig, galen eller ironisk. Varför är det så? Varför är det status att ha sjuk/galen/konstig/ironisk humor? Och fattar inte folk att när alla beskriver sin humor som sjuk/galen/konstig/ironisk så urholkas begreppet, ungefär som i fallet med feminismen när slutligen även Kristdemokraterna hävdar att de också är feminister...? Att ha sjuk/galen/konstig/ironisk humor är i dagens läge synonymt med att vara lika wild änd crazy som Sten-Åke Cederhök, Lasse Berghagen och Eva Rydberg.

Och vad har en sån här sur och fördömande besserwisser till minipåve som jag för sorts humor då? Hm, ja, efter lite självrannsakande kom jag fram till att jag faktiskt under flera år passat mig jävligt noga för att beskriva den som sjuk i alla fall."

Kommentarer
Postat av: Jenny

Misantropisk humor? För oss som inte behöver slå upp det innan vi använder det.

2010-12-16 @ 12:51:09
URL: http://babyroyale.wordpress.com
Postat av: Hades

Misantropisk och själv- WAIT FOR IT -ironisk... :D

2010-12-17 @ 21:20:18
URL: http://ettsortshades.blogg.se/
Postat av: Marky

...dom som säger att de har "sjuk" eller "speciell" humor kan man direkt avfärda som att de inte har någon humor alls....Och den där chipsreklamen var ju....eh.

2010-12-22 @ 10:49:01
URL: http://onestepbeyond.blogg.se/
Postat av: Hades

...edgy? Är det ordet du söker? :D Folk som öht måste påpeka hur speciella/ironiska/whatnot de är förtjänar ju ett helt eget inlägg... eller vänta, det tror jag att jag har skrivit om nånstans redan :D

2010-12-23 @ 15:01:53
URL: http://ettsortshades.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0