Oh, make no mistake, my friend, all of this will end III

Och sålunda börjar den sista delen i det orfiska nedstigandet till Hades 90-tal:

Vegas - Walk into the wind De flesta som gillade Eurytmichs blev senare lojala Annie Lennox-fans. Jag gillade oxå henne solo, men tyckte ännu bättre om Dave Stewarts olika påhitt. Jag var otroligt förtjust i hans projekt med the Spiritual cowboys (som bl a hade en hit med Jack talking) och gillade även hans soloskiva Greetings from the gutter, men bäst tycker jag nog om denna skiva, som han gjorde tillsammans med Terry Hall under namnet Vegas.

The Beloved - Time after time Snappade upp dem nån gång på högstadiet tror jag. Behöver väl knappast förklara varför jag gillar dem - de personifierar ordet "avslappnade"... :D

Edie Brickell & the new bohemians - Hard times Den här damen är nog mest känd för What I am, men skivan Picture perfect morning som Hard times finns på var den första jag fick tag på. Den gick varm i stereon under min sejour i Obygden 1994-95 och flera år därefter.

The Grid - A beat called love och Massive attack - Be thankful for what you've got De här killarna och tjejerna hör till mina favoriter i genren laid back men ändå svängig elektronisk musik. Jag minns fortfarande känslan av extas när nån av låtarna spelades på ZTV eller MTV och hur lycklig jag var när jag äntligen hade råd att köpa albumen. Har följt dem genom åren men det är fortfarande deras första skivor jag gillar bäst. Grid puttade in mig på house-spåret och Massive attack ledde mig rakt ner i triphopträsket...

... där även Portishead - Sour times väntade. Sour times hörde jag på radio när jag bodde i Obygden men det dröjde tills jag kom tillbaks till Civilisationen innan jag kunde köpa skivan Dummy. Plågade min kombo J med den i tid och otid. Det dröjde ända tills Kent släppte sin Verkligen innan hon fick sin hämnd...

Mazzy star - Fade into you Alltså, detta är så mycket Umeå så om jag blundar ser jag rosenmönstret på tapeten i mitt rum framför ögonen! Tänk alla fredagnätter när jag kom hem efter att ha dansat fötterna blodiga på Scharinska och satte på den här för att varva ner så jag skulle kunna somna... *drömmer mig bort*

Noir désir - Comme Elle Vient Det där med att låna skivor på bibblan och kopiera var nåt jag pysslade med långt innan jag gav mig in i branschen... och det var så jag hittade det här bandet. Jag vet egentligen inte vad det är som tilltalar mig, kanske att jag tycker mig höra ett ursinne som känns befriande.

Indochine - Savour le rouge upptäckte jag däremot den "vanliga" vägen - ZTV. Som sagt, jag gillar musik där jag inte förstår texterna men förutom det är ju det här en alldeles lysande poplåt! Gillar särskilt basen som får tag i nåt inuti mig och gitarriffet.

Jay-Jay Johansson - So tell the girls that I am back in town Det är fan inte lätt att hitta på nåt eget idag, men den här killen har lyckats! Var tvungen att kolla på related artists på Spotify för att försöka placera honom i nån genre, men det var ju kört då han jämförs med bl a Pizzicato fiveCharlotte Gainsbourg, Blonde redhead och Client.

Del I.
Del II.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0