I could say more but you get the general idea

Framåt tre i eftermiddags när jag satt i informationsdisken på fackbiblioteket började det bli rätt glest med folk, så jag tänkte vara lite wild and krejsy och kolla fejjan. Dessvärre råkade jag skriva nåt helt annat än just "fejsbook" i adressfältet, för jag kom till getiton.com. För er som i likhet med mig inte är så värst välorienterade i den underbara världen av  sexkontaktsajter kan jag upplysa om att man verkligen inte vill bli sedd surfande på getiton.com när man sitter i infodisken på ett bibliotek. Det dröjde nån nanosekund innan jag insåg att det vita som bländade mig inte var inloggningssidan till fejjan, utan en väldigt närgången bild på en kvinnoröv.

Nu var det ingen som stod och glodde över axeln på mig tack och lov. Värre var det den där gången för 100 år sen när jag jobbade på barnavdelningen och råkade få upp en sajt där en kvinna blev... eh... betäckt av en schäfer när jag satt och lönnsurfade en långtråkig eftermiddag. Det var på den tiden då datorerna med biblioteksdatasystemet i diskarna inte hade internet. Personalens internetdatorer (bara det att de kallades "internetdatorer" ger väl en hint om hur länge sen det var :D ) stod ofta på en annan disk där man pedagogiskt nog satt med ryggen ut mot lokalen, så att alla kunde se vad man hade för sig på www.

Hur som helst; jag var väldigt intresserad av romer och resande just då, och närhelst jag fick chansen googlade (eller fan, google fanns inte då, altavistade är väl mer korrekt uttryckt...) jag vilt på alla möjliga och omöjliga benämningar på dessa folkgrupper, både de officiella och de... ehrm... mindre politiskt korrekta. Och det var alltså i en träfflista från en sökning på ordet tattare (jag gillar fan inte ens att skriva det) som den här trevliga sajten dök upp. Det var då jag lärde mig att läsa ordentligt vad som står i utdraget från träffen som presenteras i sökmotorns lista, och även kolla varifrån träffen kommer. T ex är ju URLen www.blotsven.se en rätt fet ledtråd om att informationen på sidan kan vara aningen ... hm... ska vi säga ..."blågulbrunt"...?... vinklad, men det krävdes några klavertramp i stil med det här för att fatta det.

Nåväl, när jag vände mig om efter att äntligen, efter ungefär en halvtimmes desperat klickande ha lyckats stänga sidan (är det inte märkligt att datorer alltid verkar hänga sig när man råkar gå in på tidelagssajter på arbetstid?? Jag HATAR när det händer!) stod där en liten kö med några förskräckta föräldrar som skulle låna en laddning böcker. Barnen de hade i släptåg var lyckligtvis så små att de inte nådde upp över disken, annars hade de väl anmält mig för grovt vållande till traumatisering av minderårig och för att vara allmänt bisarr, pervers och opassande för att jobba på barnbibliotek. Jag kände hur allt blod försvann från huvudet, mumlade nån vag, obegriplig ursäkt samtidigt som jag hoppades att de inte sett något. Sen slog jag världsrekordet i snabbutlåning av bilderböcker.


Kommentarer
Postat av: Ullis

Ja du, man får vara tacksam att man har skärmen mot väggen :) och inte mot besökande elever.

2010-04-23 @ 20:02:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0